02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟

براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟

بیشتر افراد احتمالاً هر از گاهی دندان های خود را خواسته یا ناخواسته روی هم می سابند، که از نظر پزشکی دندان قروچه نامیده می شود. اگر بعضی اوقات این کار انجام شود معمولاً صدمه ای نمی زند، اما براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟ وقتی براکسیسم (دندان قروچه) به طور منظم اتفاق می افتد، دندان ها آسیب می بینند و سایر عوارض بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود.

علت دندان قروچه

اگرچه ساییدن دندان می تواند ناشی از استرس و اضطراب باشد، اما اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد و بیشتر به دلیل گزش غیر طبیعی یا از بین رفتن یا کج شدن دندان ایجاد می شود. همچنین می تواند ناشی از اختلال خواب مانند آپنه خواب یا همان وقفه تنفسی در خواب (Sleep apnea) باشد.

چگونه می توان متوجه دندان قروچه در خواب شد؟

از آنجا که ساییدن دندان ها روی هم در بیشتر مواقع هنگام خواب اتفاق می افتد، خیلی ها از دندان قروچه خود بی اطلاع هستند. با این حال، وقتی که از خواب بیدار می شوند یک سردرد کسل کننده و مداوم سراغ آنها می آید یا فک درد دارند که یکی از علائم اصلی این عادت است. بسیاری از اوقات افراد متوجه این موضوع نمی شوند چون اغلب در خواب اتفاق می افتد، اما خانواده آنها می توانند این موضوع را بفهمند.

اگر شک دارید که دندان قروچه دارید، با یک دندانپزشک صحبت کنید. دندانپزشک دهان، فک و دندان ها را از نظر وجود دندان قروچه، حساسیت فک و ساییدگی بیش از حد دندان ها بررسی می کند.

دلایل مضر بودن دندان قروچه (براکسیسم)

ساییدن مزمن دندان ها می تواند منجر به شکستگی، شل شدن یا از دست دادن دندان شود. این ساییدن مزمن باعث می شود سطح دندان ها ساییده و یکدست شوند همچنین تا جایی پیش بروند که دندان ها کوچک و کوچکتر شوند. وقتی این حوادث اتفاق می افتد، ممکن است به پل دندانی، تاج (روکش)، کانال ریشه، کاشت، پروتزهای جزئی و حتی پروتزهای کامل نیاز باشد.

ساییدن شدید نه تنها می تواند به دندان ها آسیب جدی وارد کند و منجر به از دست دادن دندان شود، بلکه می تواند فک های شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث یا بدتر شدن حالت دندان ها و حتی تغییر در ظاهر صورت شود.

 راه های جلوگیری از براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟

دندانپزشک می تواند برای محافظت از دندان ها در هنگام خواب راه های مختلفی مثل استفاده کردن از محافظ دهان را پیشنهاد کند. اگر استرس باعث دندان قروچه شما می شود، از پزشک یا دندانپزشک در مورد گزینه های کاهش استرس سوال کنید.

شرکت در مشاوره های رفع استرس، شروع یک برنامه ورزشی، مراجعه به یک متخصص طب فیزیکی و یا استفاده از داروهای شل کننده عضلات از جمله گزینه هایی هستند که ممکن است ارائه شود، همچنین اگر اختلال خواب باعث انجام این عمل می شود، درمان آن ممکن است این عادت را کاهش داده یا از بین ببرد.

نکاتی برای کمک به جلوگیری از دندان قروچه در بزرگسالان

  • پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین (مانند نوشابه، شکلات و قهوه)
  • خودداری از مصرف الکل (پس از مصرف الکل، دندان قروچه شدیدتر می شود)
  • مداد، قلم و… را نجوید (جلوگیری از جویدن آدامس، زیرا باعث می شود عضلات فک شما بیشتر به جمع شدن عادت کنند)
  • حفظ آرامش و آموزش به خود در مورد این موضوع که نباید دندان های را روی هم بفشاریم و بسابیم (بهترین روش این است که اگر در طول روز متوجه ساییدن دندان هایتان روی هم شدید، نوک زبان خود را بین دندان ها قرار دهید. این عمل عضلات فک شما را برای شل شدن تمرین می دهد)

دندان قروچه در کودکان

مشکل دندان قروچه و ساییدن دندان ها روی هم فقط به بزرگسالان محدود نمی شود. تقریباً 15 تا 33 درصد از کودکان نیز دچار این معضل می شوند. کودکانی که دندان قروچه دارند، در دو زمان این اتفاق برای آن ها می افتد. وقتی دندان های شیری آنها رشد می کند و زمانی که دندان های دائمی آنها رشد می کند. بیشتر کودکان پس از سپری کردن این دو مرحله از زندگیشان، عادت دندان قروچه را از دست می دهند.

معمولاً کودکان هنگام خواب دچار این عارضه می شوند تا در ساعات بیداری و روز. هیچ کس به طور دقیق نمی داند چرا کودکان دندان های خود را روی هم می سابند.

تحقیقات انجام شده حاکی از این است که دندان های کج و نامنظم در ردیف های بالا و پایین، بیماری ها و سایر شرایط پزشکی (مانند کمبودهای تغذیه ای، آلرژی، اختلالات غدد درون ریز و…) همچنین عوامل روانی از جمله اضطراب و استرس در انجام این عمل بی تاثیر نیستند.

براکسیسم (دندان قروچه) در دندان های شیری به ندرت منجر به مشکل می شود. با این حال، ساییدن دندان می تواند باعث درد فک، سردرد، ساییدگی دندان و TMD شود. اگر دندان های کودک شما فرسوده و پوسیده به نظر می رسد یا کودک از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد، او را به یک دندانپزشک نشان دهید.

نکاتی برای کمک به کودکان برای از بین بردن دندان قروچه

  • اگر در کودک استرس و اضطابی به وجود آمده است، استرس او را کاهش دهید (مخصوصا قبل از خواب)
  • برای شل شدن عضلات فک، ماساژ و ورزش های کششی را امتحان کنید.
  • مصرف به اندازه آب در طول روز (کمبود آب بدن ممکن است با دندان قروچه مرتبط باشد)

در مورد کودکان در سن پیش دبستانی معمولاً نیازی به مداخله نیست. با این حال، کودکان بزرگتر ممکن است برای جلوگیری از دندان قروچه به تاج های موقت یا روش های دیگر مانند محافظ شبانه نیاز داشته باشند.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب براکسیسم (دندان قروچه) چیست؟ مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.