02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

بخش تخصصی جراحی لثه

جراحی لثه در فردیس

آنچه در این نوشته می خوانید:

جراحی لثه در فردیس

بخش تخصصی جراحی لثه از درمان های دندانپزشکی است که برای افرادی که به برخی بیماری های لثه مبتلا هستند، تجویز می شود. یکی از عوامل اصلی که باعث ابتلای فرد به بیماری لثه می شود، تجمع بیش از حد باکتری ها در دهان و در نتیجه آن، ایجاد جرم روی دندان هاست.

زمانی که میزان باکتری های دهان خیلی زیاد باشد، سیستم ایمنی بدن توانایی مقابله با آنها را ندارد و به همین دلیل، فرد به بیماری مبتلا می شود. علاوه بر باکتری، عوامل دیگری نیز هستند که می توانند فرد را در معرض بیماری های لثه ای قرار دهند.

تا جایی که حتی اگر فرد به بعضی بیماری های مزمن مبتلا باشد و یا سلامتی اش دچار مشکلاتی باشد، حتی در صورتی که بهداشت دهان و دندان خود را به طور صحیح و منظم رعایت کند، باز هم در معرض بیماری های لثه ای قرار می گیرد و ممکن است به این بیماری ها مبتلا شود.

یکی از روش های درمانی بیماری های لثه، جراحی است. در این مقاله، شما با خصوصیات و ویژگی های جراحی لثه به طور کامل آشنا می شوید.

 

انواع روش های بخش تخصصی جراحی لثه

در صورتی که بیماری لثه تشدید پیدا کند، درمان آن نیاز به جراحی خواهد داشت. در این صورت، دندانپزشک یکی از انواع روش های جراحی لثه را برای فرد تجویز می کند. انواع روش های جراحی لثه عبارتند از:

  • جراحی فلپ

عم فلپ با نام شیاربری یا مسطح سازی شیار لثه نیز شناخته می شود. در طی این عمل، دندانپزشک یا متخصص لثه (پریودانتیست) لثه ها را بر می گرداند تا بتواند باکتری ها را از بین آنها خارج کند. پس از پاک سازی محل از باکتری ها، لثه مجددا به محل اولیه اش برگردانده می شود.

  • جراحی لیفت لثه

در این نوع از جراحی لثه، لثه هایی که بیش از اندازه رشد کرده اند، برش داده می شوند تا کمی کوتاه تر شوند. در این صورت، مقدار بیشتری از دندان دیده خواهد شد. این نوع جراحی علاوه بر اهداف درمانی، در زیبایی فرد نیز موثر است و می تواند با هدف عمل زیبایی انجام شود.

  • جراحی لثه تحلیل رفته

جراحی لثه تحلیل رفته یا همان جراحی پیوند لثه نیز از روش های درمانی لثه است که طی آن، متخصص لثه بخشی از قسمت های دیگر بافت دهان را برداشته و به لثه ها پیوند می زند. در واقع، زمانی که لثه فرد به دلیل بیماری از بین می رود و یا مقداری از بافت آن تحلیل می رود، این نوع جراحی روی لثه انجام می شود. همانند جراحی لیفت لثه، این جراحی نیز می تواند با هدف زیبایی انجام شود.

علت انجام جراحی لثه

همانطور که گفته شد، در برخی شرایط و به منظور درمان برخی بیماری های لثه، دندانپزشک جراحی لثه را تجویز می کند. هدف از انجام جراحی لثه درمان بیماری های لثه و درمان صدماتی است که ناشی از بیماری های لثه می باشند. در این صورت، جراحی لثه با انجام فرایندهای زیر می تواند این بیماری ها و صدمات را درمان کند:

  1. رشد مجدد بافت و استخوان آسیب دیده از بیماری لثه
  2. جلوگیری از افتادن دندانی که درگیر بیماری لثه شده است.
  3. کاهش فاصله بین لثه و دندان
  4. تغییر شکل استخوان فک به منظور کاهش رشد باکتری در شکاف های استخوان
  5. کاهش باکتری ها و عفونت های دهان

تمامی این فرایندها، از مزایای درمان بیماری های لثه هستند که به واسطه جراحی لثه ایجاد می شوند.

آمادگی قبل از انجام جراحی لثه

همانند تمامی جراحی، برای انجام جراحی لثه نیز متخصص لثه یک سری بررسی هایی را انجام می دهد تا مطمئن باید انجام این جراحی برای فرد بیمار هیچ خطری را به دنبال ندارد. در اینصورت،  متخصص لثه معمولا بررسی های زیر را انجام می دهد:

  • سابقه پزشکی بیمار را به طور کامل بررسی کرده و در صورت نیز یک سری آزمایش برای بیمار تجویز می کند.
  • دندان ها، دهان و فک بیمار را به طور دقیق بررسی و معاینه می کند تا از مقاومت و سلامت آن ها مطمئن باشد.
  • دندان ها از وجود هر گونه عفونت، آبسه و یا سایر عوامل خطرناک به طور دقیق معاینه می شوند تا فرایند بهبود بیماری لثه دچار مشکل نشود.
  • قبل از انجام جراحی، معمولا متخصص لثه با فرد بیمار در رابطه با خطرات و مزایای جراحی صحبت می کند و او را کاملا آگاه می سازد.

روند انجام جراحی لثه

تقریبا بیشتر جراحی های لثه در حدود دو ساعت طول می کشد. در حالت کلی در طی انجام جراحی لثه فرایندهای زیر صورت می گیرد:

در برخی موارد، جراح فرد بیمار را کاملا بی هوش می کند اما برخی بیماران هستند که به آنها تنها بی حسی موضعی تزریق می شود تا ناحیه جراحی بی حس شود.

در ابتدای عمل، روی خط لثه بریدگی هایی انجام می شود و سپس لثه به طور کامل از روی دندان جدا شده و به سمت بیرون برگردانده می شود. با این عمل، متخصص لثه می تواند دسترسی بیشتری  به ریشه ها داشته باشد و در طی عمل می تواند، جرم ها و عفونت های موجود روی لثه و یا ریشه دندان را به طور کامل از بین ببرد.

بعد از اینکه لثه به طور عمیق جرم گیری می شود، جراح فرایند های تکمیلی نظیر تغغیر شکل لثه و تشکیل دوباره لثه را انجام می دهد.

و در نهایت، بعد از اتمام تمام مراحل درمانی، لثه ها به وسیله بخیه به محل اولیه شان متصل می شوند. بخیه های لثه معمولا پس از هفت تا ده روز بعد از جراحی کشیده می شوند.

نتیجه گیری

در طی جراحی لثه متخصص از تجهیزات استریل و ضدعفونی شده استفاده می کند تا خطر ابتلا به بیماری های عفونی کاهش پیدا کند. به همین دلیل، جراحی لثه یک عمل کاملا بی خطر است که علاوه بر اهداف درمانی می تواند روی زیبایی فرد نیز موثر واقع شود. در نتیجه، در صورتی که علائم نیاز به جراحی لثه را مشاهده کردید و یا تمایل داشتید برای زیباتر شدن چهره تان این جراحی را انجام دهید، به یک دندانپزشک و یا متخصص لثه (پریودانتیست) مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را از او دریافت کنید.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( بخش تخصصی جراحی لثه ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.

[/av_textblock]

[/av_one_full][/av_section]