02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

یکی از مهمترین پیشرفتهای دندانپزشکی مدرن ، توانایی جایگزین کردن دندانهای از دست رفته با استفاده از ایمپلنت های تیتانیوم است که مستقیماً در فک قرار می گیرند. ایمپلنت می تواند جایگزین موفقی برای بسیاری از مشکلات ترمیمی ارائه دهد. اما تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان چیست؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با تاثیرات سیگار بر روی ایمپلنت دندانی آشنا شوید.

سیگار کشیدن و سلامتی

سیگار کشیدن یک رفتار شایع در جمعیت سراسر جهان است. هدف از این بررسی روشن کردن اثرات سیگار کشیدن با تأکید ویژه بر ایمپلنت های دندانی است.

سیگار کشیدن تأثیر خود را بر سلامت عمومی و همچنین دهان و دندان فرد دارد. رابطه اصلی بین سیگار کشیدن و بیماری عروق کرونر قلب ، سکته مغزی ، تصلب شرایین تحت بالینی ، بیماری انسدادی مزمن ریوی ، ذات الریه ، وزن کم هنگام تولد و سرطان های مختلف بدون شک ایجاد شده است.

خطرات احتمالی سیگار کشیدن

خطر ابتلا به بیماری پریودنتال ، ضایعات پیش سرطانی و سرطانی دهان ، پوسیدگی ریشه و پری ایمپلنتیت را افزایش می دهد. همچنین باعث از بین رفتن چشایی ، لک شدن دندان ها و ترمیم ها و همچنین بهبود زخم با تأخیر پس از کشیدن دندان ، روش های پریودنتال و جراحی های ارتوگناتیک می شود.

دخانیات ، تقریباً در همه مراحل درمانی معمول که در حفره دهان انجام می شود ، از شروع درمان پریودنتال غیر جراحی ساده تا جراحی های ارتوگناتیک ، تأثیر منفی می گذارد. سیگاری ها کمتر از افراد غیر سیگاری به درمان پریودنتال جراحی پاسخ می دهند.

فعالیت فیبرینولیتیک ناشی از استعمال دخانیات باعث کاهش خون آلوئولی بعد از کشیدن دندان و جای خشک در بین افراد سیگاری می شود. تشکیل استخوان به دنبال استئوژنز حواس پرتی ممکن است با دوزهای بالای قرار گرفتن در معرض نیکوتین به خطر بیفتد.

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت

برای موفقیت در کاشت ، باید فاکتورهای زیادی از جراحی خوب تا پروتز خوب و نگهداری صحیح آن در هم آمیخته شود.

موفقیت و عدم موفقیت در کاشت به طور کلی به عوامل مرتبط با بیمار ( به عنوان مثال وضعیت عمومی سلامت بیمار ، عادت های سیگار کشیدن ، کمیت و کیفیت استخوان ، حفظ بهداشت دهان و دندان ) ، مشخصات کاشت ( به عنوان مثال ابعاد ، پوشش و بارگذاری ) و محل کاشت تقسیم می شوند.

عامل اصلی خرابی ایمپلنت

آزمایشات بالینی به طور مداوم سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل اصلی برای از دست دادن ایمپلنت ارزیابی می کنند. مطالعات مختلف میزان شکست ایمپلنت در افراد سیگاری را در مقایسه با افراد غیر سیگاری از 6.5٪ تا 20٪ تأثیر منفی در نتیجه کاشت نشان می دهند.

اثرات سیگار کشیدن بر بقای ایمپلنت و موفقیت آن در نواحی دارای استخوان ترابکولار بی کیفیت مشهود است. در افراد سیگاری ، میزان آسیب رسیدن به ایمپلنت فک بالا نسبت به ایمپلنت فک پایین بیشتر است. احتمالاً استخوان فک بالا از کیفیت پایین تری برخوردار است و در نتیجه به اثرات مخرب سیگار حساس تر است.

انقباض عروق ناشی از جذب موضعی نیکوتین به جریان خون نشان داده شده است که توسط برخی مطالعات فاکتور مهمی برای از بین بردن ایمپلنت است.

این می تواند نرخ پایین تر شکست در فک پایین خلف در میان افراد سیگاری را توضیح دهد ، زیرا این ناحیه توسط زبان پوشانده شده و از این رو در برابر تأثیر موضعی دود توتون محافظت می شود.

اثرات منفی سیگار

سیگار کشیدن بر روند استخوان سازی تأثیر نمی گذارد. بلکه به نظر می رسد اثرات منفی آن پس از جراحی بوجود آمده است. در مطالعه ای بر روی بیمارانی که ایمپلنت انجام داده بودند ، به طور قابل توجهی شکست در سیگاری ها را پس از جراحی مشاهده کردند.

برای افزایش بقای ایمپلنت در افراد سیگاری ، پروتکل های مختلفی توصیه شده است. پیشنهاد می شود که بیمار باید حداقل 1 هفته قبل از جراحی سیگار کشیدن را متوقف کند تا امکان افزایش سطح چسبندگی پلاکت و ویسکوزیته خون و همچنین اثرات کوتاه مدت مرتبط با نیکوتین را فراهم کند.

بیمار باید حداقل 2 ماه پس از قرار دادن ایمپلنت از استعمال دخانیات خودداری کند ، در این زمان بهبود استخوان به مرحله استئوبلاستیک پیشرفت کرده و انسجام اولیه استخوان ایجاد می شود. پیشنهاد می شود که با ترک سیگار ، با استفاده از آنتی بیوتیک های قبل از عمل و ایمپلنت های روکش شده با هیدروکسی آپاتیت می توان اثرات مضر را کاهش داد.

سیگار کشیدن و اثرات منفی در سلامت عمومی

سیگار کشیدن اثرات سوئی بر سلامت عمومی و همچنین دهان و دندان فرد دارد و بر نتیجه تقریباً تمام اقدامات درمانی انجام شده در حفره دهان از جمله کاشت ایمپلنت تأثیر منفی می گذارد. برخی از این تاثیرات منفی شامل:

  • میزان شکست ایمپلنت در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است و با مصرف دخانیات تناسب مستقیم دارد.
  • در افراد سیگاری ، از بین رفتن استخوان حاشیه ای و بروز پری ایمپلنتیت بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر است.
  • ایمپلنت هایی که در سینوس های فک بالا پیوند شده افراد سیگاری قرار می گیرند در مقایسه با افراد غیر سیگاری دو برابر بیشتر از بین می روند.

برای افزایش بقای ایمپلنت در افراد سیگاری ، توصیه می شود این عادت را 1 هفته قبل و تا 2 ماه بعد از کاشتن ترک کنید.

نتیجه گیری

اگرچه سیگار کشیدن یک عامل خطرناک برای از بین بردن ایمپلنت است ، اما این یک منع مطلق در نظر گرفته نمی شود. هنگامی که درمان ایمپلنت انجام می شود ، ابتدا باید سابقه سیگار کشیدن به دست آید و باید شامل مدت زمان ، شدت و وضعیت فعلی سیگار کشیدن باشد.

سیگاری هایی که هم تحت عمل جراحی مرتبط با ایمپلنت قرار می گیرند و هم کاشت دندان باید توسط دندانپزشکان ترغیب به ترک سیگار شوند و تأکید کنند که سیگار کشیدن می تواند عوارض را افزایش دهد.

سیگار کشیدن میزان موفقیت این روش را کاهش می دهد. پزشک معالج باید تصمیم بگیرد که آیا درمان ایمپلنت را در شرایط پرخطر آغاز می کند یا خیر ، اما هنگامی که تصمیم به ادامه کار گرفته شود ، رضایت آگاهانه بیمار قبل از شروع درمان ضروری است.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.