02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

روش های درمان دندان قروچه

روش های درمان دندان قروچه

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

روش های درمان دندان قروچه

در این مقاله علت به وجود آمدن و روش های درمان دندان قروچه (براکسیسم) را به شما عزیزان توضیح می دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

دندان قروچه ناشی از فشردن دندان ها روی هم می باشد که فرد بیمار خواسته یا ناخواسته این کار را انجام می دهد، اگر بعضی اوقات این کار انجام شود معمولاً صدمه ای نمی زند، اما اگر به طور منظم اتفاق بیافتد، دندان ها آسیب می بینند و سایر عوارض بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود.

علت دندان قروچه

دلایل زیادی می تواند داشته باشد، اما مهمترین آن ناشی از استرس و اضطراب است، که اغلب موقع خواب اتفاق می افتد و باعث از بین رفتن یا کج شدن دندان ها می شود.

درمان دندان قروچه

روش های درمان دندان قروچه می تواند در هر فرد متفاوت باشد، اما درمان کلی آن استفاده از محافظ دهان یا آتل دهان است.

  • محافظ دهان و آتل دهان

اگر هنگام خواب دچار دندان قروچه می شوید، ممکن است استفاده از محافظ دهان یا آتل دهان در شب بسیار کمک کننده باشد. محافظ دهان، فشار را بر روی فک شما یکنواخت می کند و یک مانع فیزیکی بین دندان های بالا و پایین ایجاد می کند تا از آسیب بیشتر محافظت شود. آنها همچنین می توانند صداهای فشرده شدن دندان ها را که در شب ایجاد می کنید کاهش دهند.

محافظ دهان شبیه به محافظ های دندانی است که در ورزش هایی مانند بوکس یا راگبی استفاده می شود. آنها لاستیکی یا پلاستیکی هستند و می توانند توسط دندانپزشک، مناسب با دهان و دندان شما ساخته شوند. همچنین می توانید محافظ دندان را از داروخانه بخرید، اما سایز مناسب با دهان و دندان ای شما را مطمئنا دندانپزشک بهتر آماده می کند.

آتل دهان از پلاستیک سخت ساخته شده و دقیقاً روی دندان های بالا و پایین قرار می گیرد. در کاهش علائم دندان قروچه موثرتر از محافظ دهان نیستند، اما گرانتر هستند، زیرا چندین سال دوام می آورند. در حالی که محافظ دهان معمولاً کمتر از یک سال دوام می آورد.

البته بسته به نوع سفارش و نحوه ساخت آن توسط دندانپزشک ممکن است گران تر باشد. در مورد گزینه های موجود و هزینه آنها با دندانپزشک خود مشورت کنید.

  • درمان استرس و اضطراب

اگر علت اصلی دندان قروچه استرس و یا اضطراب است، درمان های روانشناختی مانند: درمان رفتاری شناختی (CBT) ممکن است کمک کننده باشد و اگر دندان قروچه شما مربوط به استرس است، مهم است که سعی کنید آرامش داشته باشید و یک خواب راحت داشته باشید.

در زیر تعدادی از روش های کاهش دادن استرس آورده شده است که کمک می کند قبل از خواب به آرامش برسید، این موارد شامل:

  1. یوگا
  2. تنفس عمیق
  3. ماساژ
  4. مطالعه داشتن
  5. دوش گرفتن
  6. گوش دادن به موسیقی
  • ترک عادت

روش هایی برای ترک عادت دندان قروچه وجود دارد، اما هیچ شواهد علمی برای اینکه نشان دهد استفاده از تکنیک های تغییر عادت، دندان قروچه را درمان می کند وجود ندارد.

اگر دندان قروچه هنگام بیداری داشته باشید، می توانید تمرین کنید که این کار را انجام ندهید، چون اگر از عادت خود آگاه باشید ترک آن آسان تر خواهد بود.

برای ترک این عادت، می توانید خودتان را آموزش دهید که وقتی احساس می کنید در حال ساییدگی هستید، فک خود را شل کنید، به عنوان مثال: هنگامی که استرس دارید و شروع به فشار دادن دندان هایتان می کنید برای جلوگیری از این کار زبانتان را به آرامی بین دندان ها بگذارید تا از سابیدن آن ها جلوگیری کنید.

  • درمان و پیشگیری از مشکلات دندانی

بیمارانی که به دندان قروچه مبتلا هستند، باید مرتباً معاینات دندانپزشکی انجام دهند تا هرگونه مشکل ناشی از آن در اسرع وقت درمان شود تا از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری شود.

مشکلات دندان مانند نامرتبی، ترک خوردگی، کجی یا از دست رفتن دندان ها، معمولاً با درمان های ترمیمی دندان مثل: پرکردن، روکش و ایمپلنت مشکلات قابل درمان هستند، اما کسانی که ساییدگی دندان دارند امکان شکستن و خراب شدن در آم ها وجود دارد.

از طرفی این درمان ها گاهی اوقات می توانند سطح دندان های شما را تغییر شکل دهند و از ساییدگی جلوگیری کنند. معمولاً هزینه این نوع درمان های دندانپزشکی زیاد است.

  • استفاده از دارو

  1. معمولاً از دارو برای درمان دندان قروچه استفاده نمی شود، چون داروی خاصی ندارد، اما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، ممکن است به تسکین هرگونه درد یا تورم در اطراف فک ناشی از ساییدگی کمک کند.
  2. پزشک معالج ممکن است قبل از خواب شل کننده عضلات را پیشنهاد کند تا به تسکین علائم کمک کند.
  3. اگر دندان قروچه عارضه جانبی مصرف داروهای ضد افسردگی است، پزشک عمومی ممکن است تغییر دارو را پیشنهاد کند (هرگز بدون مشورت با پزشک، مصرف داروهای تجویز شده را متوقف نکنید).

نتیجه گیری

برای جلوگیری از دندان قروچه می توانید یکسری کارها انجام انجام دهید که شامل:

  • مصرف نکردن الکل و یا کاهش دادن آن، زیرا می تواند علائم ساییدگی را هنگام خواب بدتر کند.
  • ترک سیگار
  • مصرف نکردن داروهای روان گردان و گیج کننده

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( روش های درمان دندان قروچه ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.