02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

پالپ دندان چیست؟

پالپ دندان چیست؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

پالپ دندان چیست؟

پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان است، که در داخل محفظه سخت دندان قرار دارد و از مینا و عاج تشکیل شده است، اما پالپ دندان چیست؟ این محفظه سخت در اطراف پالپ از آن در برابر عفونت توسط میکروب های موجود در دهان محافظت می کند.

پالپ دندان یک بافت دهانی غیر معدنی است که از بافت همبند نرم، عروقی، عناصر لنفاوی و عصبی تشکیل شده و حفره پالپ مرکزی هر دندان را اشغال می کند. پالپ دارای قوام نرم و ژلاتینی است. در مجموع 32 اندام پالپ در دندان بزرگسالان وجود دارد. حفره های پالپ دندان های مولر تقریباً چهار برابر بزرگتر از دندان های ثنایای دندان است.

در صورت پوسیدگی دندان، این پوشش خارجی از بین می رود و حفره یا حفره هایی ایجاد می شود که می تواند پالپ دندان را در معرض این میکروب ها و همچنین حساس به دمای سرو و گرم قرار دهد.

ساختار پالپ دندان چیست؟

پالپ دندان از سلول های تاجی عصبی در جنین ایجاد می شود که متراکم می شوند و پاپیلای دندان را تشکیل می دهند. پالپ بالغ دارای لایه ای از سلول های کاملاً تخصصی به نام ادونتوبلاست است که در اطراف مرزهای خارجی پالپ قرار دارد.

حفره پالپ به عنوان کانال ریشه از طریق سوراخ آپیکال به پریودنتوس باز می شود و از طریق ریشه دندان امتداد می یابد. رگ های خونی، اعصاب و … پالپ دندان از طریق این سوراخ وارد دندان می شوند و از آن خارج می شوند. این نوعی ارتباط بین پالپ و بافت اطراف را ایجاد می کند که از نظر بالینی در گسترش التهاب از پالپ به داخل پریودنتوس اطراف مهم است.

همچنین پالپ دندان یک بافت پیوندی شل است و ظاهری شبیه CT موکوئیدی دارد، که شامل اجزای مشترک برای همه بافت های پیوندی است.

عملکردهای پالپ دندان

پس از درمان کانال ریشه برای از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده، دندان به کار خود ادامه می دهد. اگرچه پالپ برداشته شده است، رباط پریودنتال و بافت های اطراف آن به حمایت از دندان ادامه می دهند که این سوال را ایجاد می کند که چرا پالپ دندان در یک دندان کاملاً شکل گرفته ضروری است.

عملکرد اصلی پالپ دندان تأمین نشاط دندان است. از بین رفتن پالپ و بعد از آن به دنبال کانال ریشه به معنای از دست رفتن دندان نیست. در این حالت دندان بدون درد عمل می کند، اما مکانیسم محافظتی را که پالپ فراهم می کند از دست داده است.

چندین عملکرد دیگر پالپ دندان چیست؟

  • استقرایی: در اوایل رشد، پالپ با بافت های اطراف ارتباط برقرار می کند و تشکیل دندان را آغاز می کند.
  • سازنده: odontoblasts لایه خارجی اندام پالپ عاجی را تشکیل می دهد که آن را احاطه کرده و از آن محافظت می کند.
  • محافظ: پالپ به محرک هایی مانند گرما، سرما، فشار، روش های برش عاجی، پوسیدگی و… عکس العمل نشان می دهد. پاسخ مستقیم به روش های برش، پوسیدگ ، فشار شدید و … که شامل تشکیل عاج واکنش (ثانویه) توسط لایه odontoblast پالپ. تشکیل عاج اسکلروتیک، در فرآیند از بین بردن توبول های عاجی، همچنین از پالپ محافظت می کند و به حفظ شادابی دندان کمک می کند.

مطالعات نشان داده است که دندان های دارای پالپ دست نخورده بهتر از دندان های بدون پالپ برای مبارزه با حمله باکتریایی مجهز هستند. بنابراین، مهمترین عملکرد پالپ ارائه دفاع در برابر میکروب های مهاجم است. از نظر رشد و عملکرد ، پالپ و عاج با هم ارتباط نزدیک دارند. هر دو محصول بافت همبند مشتق از تاج عصبی هستند که پاپیلای دندان را تشکیل داده اند.

بیماری و آسیب به پالپ دندان

از آنجا که مینا و عاج در اثر عواملی مانند آسیب، ترک، شکستگی، پوسیدگی دندان و… آسیب می بینند، میکروب های دهان وارد پالپ دندان می شوند. سپس پالپ ملتهب شده و منجر به دندان درد می شود. با پیشرفت عفونت و التهاب، پالپ ممکن است از بین برود و عفونت به بافت های اطراف دندان نیز منتقل شود که این عامل باعث آبسه دندان و عفونت استخوان ریشه و فک می شود.

عفونت پالپ می تواند شدید باشد، حتی منجر به سپسیس دهانی شود که در صورت عدم درمان حتی تهدید کننده زندگی باشد. عفونت پالپ در فک بالا نیز ممکن است به سینوس ها منتقل شود و باعث سینوزیت چرکی شود و یا حتی به مغز گسترش یابد و باعث مننژیت یا آبسه مغز شود.

این عفونت همچنین ممکن است به چشم منتقل شود و باعث سلولیت مداری شود یا به سینوس غاری منجر به ترومبوز سینوس غاری شود. هر یک از این شرایط خطرناک و تهدید کننده زندگی هستند.

معماری پالپ

از  پالپ دندان به عنوان منطقه ادنتوژنیک یاد می شود، که به لایه ای از ادونتوبلاست های عاج ساز متمایز می شود. بلافاصله زیر لایه odontoblast منطقه عاری از سلول قرار دارد. این منطقه شامل دسته های زیادی از الیاف مشبک (کورف) است. این الیاف از ناحیه پالپ مرکزی و از منطقه آزاد سلول و بین ادونتوبلاست ها عبور می کنند و انتهای دیستال آنها در ماتریس لایه عاج قرار می گیرد.

انواع پالپ

دو نوع پالپ دندان وجود دارد:

  • پالپ تاج

تاج دندان را اشغال می کند و دارای شش سطح است. اکلوزال، مزیال، دیستال، باکال، زبانی و کف.

  • پالپ رادیکولار

تغییرات آسیب شناسی در پالپ

تغییرات خاص با افزایش سن در پالپ دندان اتفاق می افتد. مرگ سلولی منجر به کاهش تعداد سلول ها می شود. فیبروبلاست های زنده مانده با تولید ماتریس فیبری بیشتر، اما ماده آسیاب شده کمتر که حاوی آب کمتری است، پاسخ می دهند.

پیری باعث کاهش توانایی پالپ دندان در پاسخ به آسیب و ترمیم خود می شود. این واقعیت که پالپ توسط عاج معدنی احاطه شده است، باعث ایجاد حوادث نسبتاً جزئی پاتولوژیک مانند التهاب است که باعث تورم در جای دیگر می شود و همچنین فشرده سازی پالپ که باعث به وجود آمدن درد شدید می شود و در نهایت این موضوع باعث از بین رفتن پالپ است.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( پالپ دندان چیست؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.