02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

چگونه دندان های سالم تری داشته باشیم؟

چگونه دندان های سالم تری داشته باشیم؟

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

چگونه دندان های سالم تری داشته باشیم؟

برای اینکه بدانیم که چگونه دندان های سالم تری داشته باشیم؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ضروری است. این شامل عاداتی مانند مسواک زدن دو بار در روز و انجام معاینات منظم دندان است.

سلامت دهان و دندان چیزی بیشتر از حفره های ایجاد شده روی دندان ها و بیماری های لثه است. تحقیقات نشان داده اند که بین سلامت دهان و سلامت کلی افراد ارتباط وجود دارد و مشکلات بهداشت دهان و دندان را به عنوان یک بهداشت جهانی در نظر می گیرند.

بدون درمان کردن درست و به موقع، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، مشکلات اعتماد به نفس و از دست دادن دندان شود. این مسائل منجر به سوء تغذیه، مشکلات گفتاری و سایر عوامل در کار ، مدرسه یا زندگی شخصی شود.

افراد می توانند با مراقبت های درست و مناسب از دندان هایشان از مشکلات پیش آمده جلوگیری کنند. موارد زیر بهترین شیوه هایی هستند که می توانند دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارند.

1. مرتب مسواک بزنید

اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دوبار در روز یکی از مهمترین روش ها برای از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این حال، مسواک زدن تنها در صورتی می تواند موثر باشد که درست انجام شود.

  • نحوه مسواک زدن

افراد باید با حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن قسمت جلو، عقب و بالای هر دندان باشند. این روند بین 2 تا 3 دقیقه طول می کشد.

مسواک زدن بیش از حد سخت یا استفاده از مسواک با برس سخت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این امر ممکن است شامل حساسیت دندان، آسیب دائمی به مینای محافظ روی دندان ها و فرسایش لثه باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند از مسواک هایی استفاده کنید که موهای نرمی دارند. آنها همچنین می گویند که افراد باید مسواک خود را هر 3 ماه یکبار یا زمانی که انتهای آنها فرسوده می شود، تغییر دهند.

2. از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری به نام فلورین می آید. بسیاری از متخصصان معتقدند که فلوراید به جلوگیری از ایجاد حفره در دندان کمک می کند و این ماده رایج در خمیردندان و دهانشویه نیز وجود دارد. با این حال، برخی از محصولات دندانپزشکی حاوی فلوراید نیستند و برخی افراد به هیچ وجه از آن استفاده نمی کنند.

  • عوارض استفاده نکردن از فلوراید

شواهد نشان می دهد که استفاده نکردن از فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، حتی اگر شخصی از دندان های خود مراقبت کند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را انجام دهد، اما از فلوراید استفاده نکند، این کارها از ایجاد حفره در افراد جلوگیری نمی کند.

3. روزی یکبار نخ دندان بکشید

استفاده از نخ دندان می تواند پلاک و باکتری ها را از بین دندان ها حذف کند، جایی که مسواک نمی تواند به آن برسد. همچنین می تواند با از بین بردن بقایا و غذایی که بین دندان ها گیر کرده است، از بوی بد دهان جلوگیری کند.

  • نحوه استفاده از نخ دندان

اکثر متخصصان بهداشت دهان و دندان توصیه می کنند که نخ را به آرامی تا انتهای لثه فشار دهید (مواظب باشید که فشار زیاد وارد نکنید تا لثه آسیب نبیند) مهم است که از کشیدن نخ دندان به بالا و پایین بین دندان ها خودداری کنید، این کار  باعث ایجاد درد و خونریزی می شود و پلاک را به طور موثر از بین نمی برد.

4. به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید

کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طول یک معاینه معمولی، دندانپزشک دندان ها را تمیز می کند و پلاک و تارتار سفت شده را برمی دارد.

دندانپزشک علائمی مثل: حفره، بیماری لثه، سرطان دهان و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را بررسی می کند و ممکن است گاهی از اشعه ایکس برای بررسی حفره های ایجاد شده نیز استفاده کنند.

افراد می توانند در مورد تعداد دفعات نیاز به معاینه با دندانپزشک خود صحبت کنند. بسته به سابقه سلامتی، سن و سلامت کلی دندان ممکن است پاسخ متفاوت باشد. در کل هر کسی که متوجه تغییراتی در دهان خود شود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

5. سیگار نکشید

سیگار کشیدن به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند، این امر باعث می شود بدن نتواند بافت ها (از جمله بافت های داخل دهان را) درمان کند. CDC سیگار را عامل خطر بیماری لثه نامیده است، در حالی که ADA هشدار می دهد که افرادی که سیگار می کشند ممکن است پس از عمل دندانپزشکی بهبود یافتن آنها آهسته و طولانی تر از افراد غیر سیگاری باشد.

سیگار کشیدن همچنین بر ظاهر دهان تأثیر می گذارد و منجر به زرد شدن دندان ها و زبان می شود و می تواند بوی بدی را به تنفس بدهد.

6. از دهانشویه استفاده کنید

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی دهانشویه ها می توانند برای سلامت دهان و دندان مفید باشند. دهانشویه حاوی کلرهگزیدین (​​یک ماده ضد باکتریایی) است که به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می کند.

ممکن است مردم بخواهند از دندانپزشک خود بپرسند که بهترین دهانشویه برای آنها کدام است. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود، اما می تواند مکمل این شیوه ها باشد. دهانشویه هایی که ممکن است به بوی بد دهان و مشکلات دندانی کمک کنند در داروخانه ها در دسترس هستند.

7. غذاهای شیرین و نشاسته را محدود کنید

مصرف شکر می تواند منجر به ایجاد حفره در دندان ها شود. مطالعات همچنان نقش برجسته قند را در پیامدهای نامطلوب سلامت دندان نشان می دهند. موارد دیگر شامل: آب نبات، نوشابه و دسرها هستند، همچنین بسیاری از غذاهای فرآوری شده که حاوی قند اضافه هستند.

سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می کند که میزان مصرف قند خود را به کمتر از 10 درصد برسانند. کاهش این میزان به 5 درصد خطر ابتلا به حفره ها و سایر مشکلات دندانی را بیشتر کاهش می دهد.

غذاهای نشاسته ای مانند کراکر، نان، چیپس و ماکارونی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. ADA توضیح می دهد که این غذاها در دهان باقی می مانند و به قندهای ساده تبدیل می شوند که باکتری های تولید کننده اسید از آنها تغذیه می کنند. این اسید می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

ADA به جای غذاهای نشاسته ای، خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون افزودن شکر توصیه می کند.

8. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید

نوشیدنی های شیرین مثل: نوشابه، آب میوه یا سایر نوشیدنی های شیرین می تواند منجر به افزایش خطر حفره در دندان ها شود.

ADA نوشیدن آب یا چای بدون شیرین شدن در طول روز و فقط نوشیدن نوشیدنی های شیرین شده با قند در زمان غذا و در حجم کم را توصیه می کند.

نکاتی برای بچه ها

دندانهای اولیه کودک، که گاهی اوقات دندانهای شیری به آنها می گویند، به اندازه دندان های دائمی آنها اهمیت دارد. دندان های شیری به کودک در جویدن و صحبت کردن کمک می کند.  اگر کودک دندان شیری خود را به دلیل پوسیدگی از دست بدهد، این می تواند فضای دهان را مختل کرده و رشد صحیح دندان بزرگسالی او را با مشکل مواجه کند.

با این اوصاف، بهتر است مراقبت های خوب دندانپزشکی برای کودکان در دوران کودکیشان معرفی شود.

اقداماتی برای سلامت دندان ها و لثه کودک

  • هر روز لثه های نوزاد را با یک دستمال گرم و مرطوب، حتی قبل از اینکه دندان داشته باشد، پاک کنید. انجام این کار قندهای لثه را از بین می برد و می تواند به کودک کمک کند با احساس تمیز کردن دندان هایش آشنا شود.
  • نوزادان و کودکان نوپا نباید با بطری یا لیوان حاوی مواد شیرین بخوابند. شیر و آب میوه حاوی قندهایی هستند که اگر به مدت طولانی روی دندان ها بمانند می توانند باعث پوسیدگی شوند.
  • به کودکان نوپا اجازه دهید بین وعده های غذایی آب میل کنند.
  • هنگامی که کودک دندان دارد، دوبار در روز با مسواک نرم مخصوص کودکان آن ها را مسواک کنید. از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کنید.
  • والدین یا مراقبان باید دندان های کودک را برای آنها مسواک بزنند و یا آنها را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید خمیر دندان را تف نکنند.
  • ADA توصیه می کند که کودکان در عرض 6 ماه از ظاهر شدن اولین دندان خود یا در 1 سالگی به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • والدین و مراقبان نباید وسایل غذا را با کودک به اشتراک بگذارند و یا پستانک ها را با دهان خودشان تمیز نکنند. هر دوی این اقدامات می توانند باکتری های ایجاد کننده حفره بزرگسال را به کودک منتقل کنند.

نتیجه گیری

انجام مراقبت های خوب و درست دندان از نوزادی تا بزرگسالی می تواند به فرد در سالم نگه داشتن دندان ها و لثه کمک کند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، سیگار نکشیدن، رژیم غذایی سالم و انجام معاینات منظم دندانپزشکی به افراد در جلوگیری از حفره و پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات دندان کمک می کند. همچنین برای سلامت کلی آنها نیز مفید است.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( چگونه دندان های سالم تری داشته باشیم؟ ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.