02634027070

02634027071

LOCATION

البرز - فردیس - بین فلکه دوم و سوم - مابین خیابان 25 و 27

کشیدن به موقع دندان عقل

کشیدن به موقع دندان عقل

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

کشیدن به موقع دندان عقل

برداشتن و کشیدن به موقع دندان عقل یک روش کاملاً طبیعی است. اگر دندانپزشک به شما بگوید که نیاز به برداشتن دندان های عقل دارید ، اصلا جای نگرانی ندارد و برداشتن دندان های عقل شما به درد و ناراحتی که ممکن است تجربه کرده باشید پایان می دهند.

بسیاری از افراد با دندان عقل خود مشکل دارند و باید آنها را بردارند. کشیدن دندان عقل یک درمان رایج دندانپزشکی می باشد. دندان های عقل اغلب با مراجعه به دندانپزشکی عمومی قابل برداشتن هستند.

اما در بعضی مواقع در زیر لثه قرار دارند و یا شکسته و آسیب دیده هستند که باید توسط متخصص جراح دهان و دندان جراحی شوند تا بتوان آنها را خارج کرد.

رشد نامناسب دندان عقل

دندان های عقل اغلب به طور غیر طبیعی رشد می کنند و گاهی اوقات به دندان های مولر دوم فشار می آورند. این می تواند به مولرهای مجاور آسیب هم برساند. دندان های مجاور نیز ممکن است نامرتب شوند ، که این امر بر الگوی گزش تأثیر می گذارد.

وقتی الگوی گزش غیرطبیعی می شود ، استرس بیش از حد روی عضلات و مفاصل فک وارد می شود. این مال اکلوژن ممکن است برای اصلاح نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشد.

مشکلات به وجود آمده توسط دندان عقل

مشکلاتی که ممکن است با رشد دندان عقل در فک و لثه شما پیش بیاید شامل :

  • کیست فک

یک کیسه دندان عقل را در داخل استخوان فک احاطه کرده است. اگر دندان عقل کشیده نشود ، این کیسه می تواند پر از مایع شود و کیست ایجاد کنند. کیست های فک می توانند بسیار دردناک باشند و باعث آسیب به استخوان فک ، دندان ها و اعصاب اطراف شوند.

اگر به مشکل کیست زود رسیدگی نشود ، در نهایت جراح دهان و دندان برای درمان این عارضه ، ممکن است جراح نیاز به برداشتن مقداری از بافت و استخوان داشته باشد.

  • پریکورونیت

پریکورونیت یکی دیگر از عوارض بالقوه ای است که می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که دندان عقل به موقع کشیده نشود. این یک بیماری در بافت لثه است. بافت لثه اطراف منطقه آلوده و ملتهب می شود و باعث درد و طعم بد دهان می شود. برخی از افراد در باز کردن دهان ، همراه با تورم غدد لنفاوی گردن ، مشکل دارند.

این عوارض می تواند کاملاً شدید باشد ، اما وقتی دندانپزشک آن را به شما توصیه می کند ، می توانید با کشیدن سریع دندان های عقل از آنها جلوگیری کنید.

دلایل کشیدن دندان عقل

در اینجا 4 دلیل برای به تأخیر نیانداختن و برداشتن زودهنگام دندان عقل آورده شده است که شامل موارد زیر می شود :

1. دندان عقل می تواند باعث به وجود آمدن بیماری لثه شود.

دندان عقل نهفته اغلب ناحیه مولار 3 را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود تمیز کردن این ناحیه دشوار ، حتی مشکل سازتر شود. باکتری ها در این قسمت به راحتی می توانند اشکال مختلف عفونت را ایجاد و گسترش دهند. ز

2. تشکیل کیست یا تومور

اگر به موقع به دندان عقل رسیدگی نشود ، کیست های پر از مایع یا تعداد بسیار کمی از آنها ممکن است تومور در اطراف دندان عقل ایجاد شود و به فک آسیب برساند.

3. آسیب به دندان های اطراف

دندان عقل نهفته می تواند همراه با درد فک ، عفونت باکتریایی و تورم ،  باعث ایجاد حفره در مولرهای همسایه شود.

4. خطرات کشیدن دندان عقل در سنین بالاتر

برداشتن دندان های عقل در سن بالا می تواند با افزایش خطر تحریک یا آسیب به عصب فک پایین همراه باشد. بیمارانی که دچار آسیب عصبی شده اند ، 2 تا 3 هفته پس از عمل جراحی ، بی حسی یا احساس گزگز در یک طرف صورت خود را تجربه می کنند.

بعد از گذشت چند روز همه چیز به حالت عادی برمی گردد.

برداشتن دندان عقل روشی متداول است که ما روی بیماران در هر سنی انجام می دهیم و همه را تشویق می کنیم زودتر آنها را خارج کنند. اگر احساس می کنید دندان عقل شما در دهان شما اختلال زیادی ایجاد می کند با کشیدن آنها در کلینیک دندانپزشکی حکیم از دست آنها رها شوید.

مشکلات خارج نکردن دندان عقل

اگر دندان های عقل شما زیر لثه شما گیر کرده باشد ، مشکلات دیگری وجود دارد که با برداشتن به موقع دندان عقل شما نیز می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. این شامل:

  • عفونت در فلپ لثه در بالای دندان
  • پوسیدگی در دندان عقل
  • آسیب به دندانهای اطراف
  • کیستی که می تواند سلامت استخوان اطراف را تهدید کند.

هنگام مراجعه به دندانپزشک ، آنها برای برداشتن دندان عقل آن را ارزیابی می کنند. گاهی ممکن است برشی در لثه ایجاد شود و به جراحی بیانجامد تا دندان کامل در معرض دید قرار گیرد تا به برداشتن آن کمک کند. در برخی موارد ، ممکن است برخی از استخوان های اطراف آن لازم باشد برداشته شود و سپس دندان شکسته شود تا بتوئان آن را خارج کرد.

نکاتی که بعد از کشیدن دندان عقل باید رعایت کنید :

  • برای جلوگیری از تورم در 48 ساعت اول تا حد امکان از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • در روز جراحی دهان خود را آبکشی نکنید زیرا باعث خونریزی می شود.
  • بعد از جراحی تا زمانی که ممکن است سیگار نکشید.
    مراقب غذاهای گرم و نوشیدنی هایی که میل می کنید باشید.
  • غذای نرم بخورید.
  • روز بعد از برداشتن ، سه بار در روز بعد از غذا با آب گرم و نمک بشویید.
  • روز بعد از کشیدن دندان از دهانشویه استفاده کنید.

نتیجه گیری

بعد از برداشتن دندان عقل ، احساس تورم و درد طبیعی است. ما معمولاً استراحت را به بیمار توصیه می کنیم. همچنین طبیعی است که پس از خارج کردن دندان عقل ، مقداری خونریزی و خالی شدن جای آن را احساس کنید. دندانپزشک برای کنترل خونریزی به شما گاز می دهد. اگر این اتفاق بیفتد باید حدود 20 تا 30 دقیقه با فشار ملایم گاز بگیرید.

می توانید با ما تماس بگیرید تا درباره دندان های خود مشاوره دریافت کنید ، امیدواریم که این مطلب ( کشیدن به موقع دندان عقل ) مورد رضایت شما عزیزان واقع شده باشد. برای دیدن مطالب بیشتر به سایت کلینیک حکیم مراجعه کنید.